Sabtu, 11 Mei 2013

tip belajar







32 hari sajew lagi nak final . Huarghhhhhhhhh !!!!! takutnye . kenapa takut ? mesti la takut sebab tak bersedia langsung ... huhuhuhuhuh .... oke sekarang nie perlu ada perancangan yang jitu ... tapi perancangan sajew tak menjadi kalau tak dilaksanakan btol x ? urmmm .... so tanamkan semangat untuk blajar mulai sekarang oke ;D 

draf jadual final exam dah kuar ... wahhh pack jgak la ... subjek core berderet time exam nye ... Ya ALLAH permudahkan lah urusan hambamu ini .... AMIN .... 

masa nie kita kena gunakan segala strategi blaja yang kita ada ... ingat study SMART bukan study HARD ! 

nie ada sedikit maklumat tentang tip belajar ... jom BACA =D



TIPS BELAJAR
  •   Niat belajar kerana Allah S.W.T.
  •   Disiplinkan diri
  •  Baca dahulu keseluruhan topic (sekadar review sahaja) kemudian hanya fokus pada   bahagiansummary topic sahaja. selalunya buku teks selalu provide summary di bahagian last sesuatutopic. itu bermakna ia adalah pekara penting yang perlu anda tahu. 
  •  Beri penekanan kepada apa yang lecture tekankan. teknik ini paling berkesan kerana hampir 50 % examanition kuar dari apa yang ditekankan lecture.
  • perbanyakkan buat soalan exam yang lepas, hampir 65 % adalah soalan berulang.
    jika subject mathematic, disarankan hanya membuat soalan past year sahaja. paham formula dan buat latihan.
  • Utamakan seruan Allah S.W.T.
  • Baca doa dan ambillah wudhuk sebelum mula belajar.




selain tue , ustazah saya ada berpesan kita sebagai seorang muslim yang beragama islam sebaiknya dekatkan diri kita dengan al-quran . rajin-rajin baca al-quran dan sentiasa buat solat sunat hajat .  sentiasa minta pertlongan ALLAH in sha allah akan bantu kita .
Firman Allah SWT yang bermaksud :
“Wahai umat manusia, kamulah Yang sentiasa memerlukan  kepada Allah (dalam Segala perkara), sedang Allah Dia lah sahaja Yang Maha Kaya, lagi Maha Terpuji.”
( Al-Fatir 35 : 15)












Tiada ulasan:

Catat Ulasan